Mercedes-Benz GLC: Mr Grey

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
10 Drive
10 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
8.8

De hoekige SUV van Mercedes-Benz, de GLK, heeft een complete transformatie ondergaan en gaat nu met vernieuwde looks en verbeterde rijeigenschappen als Mercedes-Benz GLC door het leven. FemmeFrontaal toog naar de Elzas en toerde met hem over de snelweg, beklom steile hellingen en trotseerde hobbels en kuilen. De ultieme test voor de SUV die nu graag als Crossover door het leven gaat.

50 shades of Grey
Keuzes, keuzes, ik bijt op mijn lip als ik de rijen grijs getinte GLC’s voor me zie staan. Welke zal ik nemen? De term ‘50 tinten grijs’ schiet door mijn hoofd. Ik kies de ‘iridium silver’ Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC (4 cilinder turbo benzine variant met 211 pk en vierwielaandrijving) en doop hem meteen om tot Mr. Grey. Hij heeft rond geschoren vormen gekregen en ziet er smooth uit. Het model oogt wat kleiner dan de GLK maar is toch aan alle kanten een paar centimeter gegroeid, en dat terwijl hij 80 kg lichter is geworden. Alsof hij zijn vet is kwijtgeraakt en er spiermassa voor terug heeft gekregen.

Mercedes-Benz GLC

Sensual Purity
De koplampen van Mr. Grey kijken me vanuit de driedimensionale grill brutaal aan terwijl ik een rondje om hem heen loop en zijn strak gespierde lijf bekijk. Even blijf ik bij zijn kont hangen. Door de wat grotere en uitgetrokken achterlichten ziet deze er lekker strak uit. De 20 inch velgen en de chromen uitlaatstukken staan hem ook heel erg goed. De ‘design philosopy’ die achter de GLC zit heet ‘sensual purity’. Iets waar ik even om moest grinniken, op die term heeft iemand bij Mercedes-Benz vast heel hard zitten zweten. Ik omschrijf het maar als aantrekkingskracht in zijn puurste vorm.

Verwennerij
Eenmaal ingestegen word ik door de Mr. Grey in de watten gelegd. Een luxe interieur, heerlijk zittende leren stoelen die werkelijk in alle standjes verstelbaar zijn en overal leer en glad afgewerkt materiaal. Het stuur wat aan de onderkant afgevlakt is ligt lekker in de hand en geeft me goed zicht op het mooie, overigens niet geheel digitale, dasboard. Navigeren door de menu’s (instellingen van de auto, navigatie en audio) kan via het 8,4 inch scherm in het midden. Deze praat weer met het touchpad in het middenconsole die heel makkelijk als een smartphone met de vingers te bedienen is. Ruimtelijk is de Mercedes-Benz GLC ook, zowel op de voor- als op de achterbank is het heerlijk vertoeven. Overal opbergvakjes en met een laadruimte van 1600 liter kan er veel in meegenomen worden.

Mercedes-Benz GLC

Maatpak
Mr. Grey is in allerlei maatpakken te verkrijgen. Zowel innerlijk als uiterlijk is hij helemaal naar eigen wil en wens aan te passen. Leef je uit op de optielijst. Ik probeer de ‘Parking Package’ met 360 graden camera; in en uit parkeren was nog nooit zo makkelijk. Met het uit vijf standen bestaande Dynamic Select wordt het gedrag van Mr. Grey in Comfort mode heel teder maar gaat hij in Sport+ mode hard met het zweepje tekeer. Met de nieuwe 9G-tronic versnellingsbak raast hij mij snel naar grote hoogtes, uuuh snelheden. Die 9 versnellingen zorgen er ook voor dat de motor van de Mercedes-Benz GLC zuinig en lekker stil is. Het is echt een smooth ride, hij zweeft bijna over het wegdek en door bochten. Het voelt allemaal relaxed, controleerbaar en beheerst. Niets op aan te merken. De Mercedes-Benz is trouwens ook uit te rusten met Air body control, een verstelbaar dempingsysteem met luchtvering, daar kan het zweeftapijt van de vliegende Fakir zelfs nog een puntje aan zuigen.

Mercedes-Benz GLC

Veilig rijden
Veiligheid staat natuurlijk bovenaan bij Mr. Grey dus heb ik systemen als Lane Assist (rijden tussen de lijntjes) en Distronic Plus met Steer assist (houdt gepaste afstand tot andere auto’s dicht om me heen). En dat was zeker nog niet alles. In slaap vallen, tegen een andere auto aan knallen en van de weg afgeblazen worden door de wind was nog nooit zo moeilijk. Alles wordt in het werk gesteld om dat te voorkomen. De Mercedes-Benz GLC geeft trillingen door aan het stuur, rijdt tijdelijk zelf voor me, remt voor me en geeft gas bij waar nodig. Rijden met hoge hakken was nooit zo eenvoudig! Meestal vind ik het elektronisch aanvoelend sturen erg vervelend omdat ik dan geen feeling heb met de weg, het stuurt namelijk erg licht. Maar bij de GLC gaat het sturen zwaarder naarmate ik mijn snelheid verhoog en houd ik dus meer feeling met het wegdek. Dat voelt erg goed!

Mercedes-Benz-GLC-offroad

Wilde avonturen
Heb je de optie ‘Down Speed Regulation’ (DSR) op de optielijst aangekruist dan wordt het tijd voor wilde avonturen. Je kan dan namelijk off-road rijden. En daarmee bedoel ik dus niet door een ondiep kabbelend waterbeekje rijden of wat harder over een snelheidsdrempel heen, maar serieus terreinrijden met steile hellingen, dalingen en kuilen. Ik was zeer onder de indruk van de capaciteiten van Mr. Grey, die voor de gelegenheid een bruin maatpak aan had getrokken. Niet dat er nou speciaal een Mercedes-Benz GLC gekocht wordt om eens lekker off-road mee te rijden, dan ga ik toch voor de real thing. Maar dat je een avontuurtje kan beleven met de Mercedes-Benz GLC is duidelijk (zie filmpje!).

Signature Song
“Cause it’s witchcraft, wicked witchcraft
And although I know it’s strictly taboo
When you arouse the need in me My heart says
‘Yes, indeed’ in me
‘Proceed with what you’re leadin’ me to”
Frank Sinatra-Witchcraft

Nice to Know:
De Mercedes-Benz GLC is in vier verschillende versies leverbaar. Dieselvarianten 220d (170pk en een vanaf prijs van €57.795) een 250d (211 pk en vanaf €58.795 te verkrijgen) en een benzineversie 250 (211 pk met een startprijs van € 54.796). Alle drie de heren hebben vierwielaandrijving en vallen in de 25% bijstellingscategorie. Maar, er is ook nog een hybride versie, de 350e 4Matic en rijdt 2,6l op 100 km, hij komt ook meteen als snelste uit de startblokken met een sprintje naar 100 in 5,9 seconden. Elektrisch brengt hij je 34 km ver totdat de benzinemotor inspringt. Met een uitstoot van 60 gr CO2 valt deze Mercedes-Benz in de 14% bijtelling, volgend jaar zal dat 21% worden. De prijs is nog niet bekend . Concurrentie als de Audi Q5 (vanaf prijs 49.988) en de BMW X3 (vanaf prijs €50.250) zijn wel wat goedkoper, maar hebben er een geduchte concurrent bij. Tijd voor die merken om de stropdas af te doen en mee te gaan spelen.

More from Evelin Dorssers

Nissan Micra 2017: van nope naar dope!

Ken jij de Nissan Micra nog als de auto waar je oma...
Read More