Peugeot 308: meer heb je niet nodig, toch?

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Drive
8 Comfort
8 Flirt factor
8 High heels proof
8 Value for money
8

Er waren witte bergen, kraakheldere meren, Milka koeien, spectaculaire wegen én een vernieuwde Peugeot 308. Odiel vloog naar Salzburg voor de persintroductie van de 308 in de Beierse Alpen!

Liever kijken naar de vernieuwde Peugeot 308? Vlog:

Flirt factor
Wat een beetje meer sporten en uiterlijke verzorging al niet doet bij een mens: het laat je stralen én geeft je meer energie. Zo ook bij een auto. Aan natuurlijke schoonheid moet je echter niet te veel cosmetische ingrepen op loslaten. Dat hebben de Fransen ook niet gedaan bij de vernieuwde Peugeot 308. Een kleine touch up aan het uiterlijk was voldoende voor een nog grotere glimlach. Zo kijkt hij weer fris uit de ogen met nieuwe koplampen met LED-techniek, mistlampen voor (dat had hij niet), aangepast bumpers voor betere luchtinlaat én een grill die past bij de Peugeot-look van nu. Ook beschikt de dieselversie nu over een vierkante tankdop (dat leg ik later uit).

Peugeot introduceert daarnaast één nieuwe exterieur outfit met een beige kleur. Moet je staan. Hoe vrouwelijk dit ook klinkt, de exclusieve ‘Blue Magnetic’ lakkleur op mijn Peugeot 308 GT staat hem ge-wel-dig. Deze kleur is nu niet alleen meer exclusief voor de GT-versie. Ook is er nu meer keuze uit fabulous lichtmetalen wielen. Een nadeel van de mooiste wielen van Peugeot: kijk uit voor stoeprandjes. Neem alle bochten lekker ruim.

Comfort
In tegenstelling tot Japanse auto’s, waarbij je eerst een vliegbrevet moet halen om het dashboard te snappen, weten de Fransen me iedere keer te charmeren met hun minimalistische design in het interieur.  En ‘hallo ieniemienie stuur, hier ben ik weer’. En wat goed is, verander je niet. De zitpositie is nog steeds dikke prima, so why change?
De i-Cockpit van Peugeot, herkenbaar aan het compacte stuur en de klokjes erboven herken ik nog vanuit de vorige. De allernieuwste versie van de i-Cockpit vind je bijvoorbeeld terug in de nieuwe Peugeot 3008. Dit integreren in het huidige dashboard van de 308 was geen optie. Wel heeft de vernieuwde Peugeot 308 nu alle rijhulp- en veiligheidssystemen aan boord die je je maar kan wensen. Zodat hij weer helemaal bij is met bijvoorbeeld de Volkswagen Golf. Hulpjes zoals een noodrem assistent, actieve parkeerpiepjes- en camera’s, vermoeidheidsherkenning, lane departure warning (binnen de lijntjes kleuren), adaptieve cruise control, verkeersborden herkennen en dodehoekdetectie.
Verdwalen in het de Beierse Alpen is geen straf. Je keert gewoon weer om bij de eerste koe om de hoek en rijdt weer terug naar de weg waar je denkt dat je moet je zijn. Het geüpgrade navigatiesysteem in de vernieuwde 308 is niet het meest intuïtieve dat er bestaat. Moet ik nu de parallelweg nemen of de grote weg? Moet ik links afslaan of rechtdoor rijden? Verhip, de weg gaat helemaal niet naar links… Enfin, de navigatie houdt mijn brein behoorlijk bezig tijdens mijn roadtrip.

Drive
Hoe je het wendt of keert, een Peugeot 308 rijdt harstikke goed. Met de meest gespierde uitvoering win ik het bij de verkeerslichten gemakkelijk van een opgefokt Golfje. Dan moet je wel de GT-versie tijdens het rijden wel op de sportstand zetten en als een gek flipperen. Met de BlueHDi 180 motor (180 pk) levert Peugeot een nieuwe soepele en subtiele achttraps automaat aan. Een heerlijk exemplaar om in te rijden met altijd voldoende koppel en kracht om te klimmen. Als een kind met ADHD zit de 308 GT in no time op de 100 km/uur en sjeest hij je in vijf luttele seconden verder naar de 140 km/uur.

Voor Nederland is de vernieuwde 1.2 PureTech motor (drie cilinders plus een turbo) met 130 pk ideaal en ook nog eens een stukje schoner en zuiniger. En gelardeerd met een nieuwe handbak met zes versnellingen stuurt hij lichtvoetig, als een hert, door alle bergweggetjes.

High Heels proof
De vernieuwde Peugeot 308 heeft een hangend en stroef gaspedaal. Prima voor hakken met normale hoogte, maar ga je voor stiletto’s achter het stuur, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je met je hakken achter het matje haakt. Better safe than sorry, neem standaard sneakers mee. De pedalen van de GT-line zijn het aantrekkelijkst; chromen pedalen met stroeve noppen.

Value for money
Commercieel is de standaard Peugeot 308 een wereldwijd succesnummer. En ‘to be honest’, je kunt sparen voor een dikkere auto, maar meer dan een 308 heb je eigenlijk niet nodig. Hij ziet er gelikt, sportief en zakelijk uit. Rijdt sportief, is zuinig, vriendelijk voor het milieu en aardig voor je portemonnee. Ga je toch voor een échte make-over van de Peugeot 308, wacht dan even drie jaartjes. Dan verwacht Peugeot te komen met een verrassend nieuwe auto à la de nieuwe 3008. Tot die tijd is hij weer helemaal bij te tijd.

De nieuwe 308 koop je vanaf 23.000 euro, dan beschik je echter over een basic versie (Acces) en basic motor met 110 pk. Ga je over de top, en kleed je hem aan alsof hij elk moment moet shinen voor een jury van Hollands Next topmodel? Dan betaal je voor een GT-versie al snel 37.000 euro. Maar alles ertussen in is natuurlijk dikke prima. De vernieuwde Peugeot 308 is uiteraard ook verkrijgbaar in een stationwagen uitvoering, met net iets meer beenruimte achterin, de SW-versie.

Fotografie: met dank aan autobuddy Henk Hooge (DutchCowboys).

More from Odiel Mennink

Nieuwe Mazda MX-5: jaloersmakende roadster

Een simpele facelift van het oude model – wat al ruim 25...
Read More