Fiat 500e: Elektrisch rijden in stijl

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
9 Drive
7 Comfort
9 High heels proof
7 Value for money
8

Wist je dat er ook een elektrische Fiat 500 is? Ze heet de Fiat 500e en is officieel alleen gemaakt voor Californië en Oregon. Om in deze contreien te verkopen moet een autofabrikant namelijk een elektrische auto in de brochure hebben staan.  En toch rijd ik er eentje in Nederland. Hoe dat kan? Autobedrijf Wim Prins heeft 15 van deze milieuliefjes uit Amerika geïmporteerd voor de verkoop en ik mag er in eentje sturen.

Liever kijken naar de Fiat 500e?

Flirtfactor

Deze Italiaanse schone ziet er zelfs in het knaloranje chique uit! Aan de buitenkant is er niet zo gek veel veranderd. De bumpers, spoiler, en spiegelkappen zijn aangepast en her en der zie ik het 500e logo.  Fiat heeft er alles aan gedaan om haar niet te laten lijken op een elektrische auto. Als je het mij vraagt is dit een van de leukste stekkerstadsauto’s van dit moment.


Drive

Ik zoef geruisloos over de weg. De 500e is namelijk echt stil, veel stiller dan bijvoorbeeld een Prius. Sterker nog, ze is zo stil dat er opeens op ons bosweggetje twee hertjes oversteken (hebben we dat op film? Ja!).  Maar ook in de stad is ze je beste vriendin. Met 111 pk en 200 Nm trekkracht was mijn sprint naar de Shoebaloo Sale nog nooit zo snel gegaan.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Ik had verwacht dat de zware batterij het humeur van de 500e negatief zou beïnvloeden, maar niets is minder waar! Fiat heeft de batterij zo geplaatst dat ze vrolijk bochtjes neemt zonder over te hellen én met piepende bandjes gierend van het lachen bij stoplichten optrekt.  De gasrespons is pittig en ik zit niet meteen met mijn neus tegen het dashboard als ik mijn gas loslaat of de rem intrap. Iets wat bij andere elektrische auto’s, zoals de BMW i3, wel gebeurt.

Ze brengt me tot 130 km ver, volgens de fabriek dan. Reken op ongeveer 100 km, dan zit je wel safe. Superhandig is het range- predictionsysteem wat voor mij uitrekent of ik de plaats van bestemming wel haal.  Opladen met de snellader kan in vier uur en thuis laden aan de stekker duurt ongeveer 20 uur.

Comfort

Het Hollandse tintje komt ook terug in het interieur. Zwart met oranje vind ik sowieso een geslaagde combinatie omdat het felle kleurtje lekker knalt naast de beschaafde zwarte tint. Het dashboard is clean en strak. Een deel hiervan is wit glanslak, wat een chique uitstraling geeft.  Het digitale scherm in het dashboard fungeert als energieverbruik assistent van de auto en het 7 inch multimediasysteem babbelt gezellig met mijn smartphone.

Achterin is het wel even behelpen doordat de batterij en de oplader daar in de bodem verwerkt zijn. Dit neemt dus wat meer ruimte in. Er passen twee volwassenen op de achterbank, al wordt het wel een uitdaging om ze vervolgens ook weer uit de auto te krijgen… Ook de achterbak is in ruimte gekrompen, maar voor een bezoekje aan de woonboulevard zou ik sowieso een wat grotere auto meenemen.

Lees ook:  Next level elektrisch rijden met de nieuwe Peugeot E-3008

High heel factor

Had ik al verteld dat de Fiat 500e helemaal elektrisch is? 😉  Dus zonder schakelbak en met simpele knoppen om de auto in beweging te krijgen of stil te zetten. D voor Drive, R voor Reverse, P voor Park en N voor Neutral. Kan jij die nieuwe aanwinsten aan je voetjes gewoon aanhouden tijdens het autorijden.

Value for Money

Deze Fiat is inclusief glimlachgarantie, ik vind haar zelfs beter rijden dan haar benzinezusters. Op dit moment zijn er maar 15 van in Nederland, allemaal rijk uitgerust met zaken als half leder, stoelverwarming, cruise control, climate control, parkeersensoren en verkrijgbaar in mooie kleurencombinaties.

Voor ongeveer €19.000 is er eentje van jou. Kijk hier Fotografie: Daan Hertsenberg

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Classic look: Fiat 500 Vintage ‘57
De Fiat 500 is inmiddels alweer 57 jaar. Om dit te vieren...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *