Hyundai Kona: Een tropische verrassing

Hyundai KONA

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt Factor
8.5 Comfort
8 Drive
7.5 High heels proof
8 Value for money
8

Dit is waarschijnlijk de meest verrassende Hyundai waarin ik de afgelopen jaren heb gereden! FemmeFrontaal test de nieuwe Hyundai Kona in Barcelona.

Google je nu naar het woord ‘Kona’, dan is de kans groot dat je uitkomt op een nieuwe Hyundai in plaats van een droomplek op Hawaï. Met de meest exotische kleuren, in two-tone leverbaar, gokken we dan ook dat de Hyundai Kona daarnaar is vernoemd!

Flirt Factor

Hoewel de Kona aanvoelt als een grote hatchback wordt hij geïntroduceerd als een compacte SUV (voor de kenners, een B-SUV). Ofwel zo groot als een Renault Captur. De laatste keer dat ik in een Hyundai reed met de gedachte ‘een beetje vreemd, maar wel lekker’ is de Hyundai Veloster. Inmiddels verstoten van de markt, maar ik vond hem leuk. Ook de Kona is bijzonder, het is namelijk geen muurbloempje. Ik rij in de kleur Acid Yellow met wielen – 18 inch – waar je U tegen zegt. De zeshoekige radiatorgrill in de huisstijl verraadt direct al dat dit een Hyundai is. Zijn vinnige ogen (koplampen) doen mij denken aan de C4 Cactus, maar daar blijft het ook bij. Het interieur is wat christelijker vormgegeven met bekende vormen, traditionele klokken en een zwevend touchscreen voor navi en entertainment. De kleurige accenten zoals biesjes en stiknaden op de zwarte of grijze bekleding pimpen de boel in de Kona een beetje op. Mijn testauto beschikt tevens over een zwart hemeldakje, like. Wit is namelijk ‘so not done’ (knipoog).

Comfort

Ik begin meteen over de zetels: FAN-TAS-TISCH! Stevig, zacht en ergonomisch. Ze omhelzen me echt. Tijdens mijn testdrive in de omgeving van Barcelona rij ik in de ‘all-inclusive-versie’ van de Kona: de premium-uitvoering. Ik beschik dus nagenoeg over alle gadgets en veiligheidsopties (Lane Keeping Assist en Driver Attention Alert zijn standaard) zoals een dure bak me ook zou geven, inclusief head-up display voor je snufferd, Krell high-end audiosysteem met acht speakers en versterker. Met DAB-(digitale)radio aan of iTunes (zoek op Hawaï tunes) is het écht genieten in de Kona!

Drive

Hoewel de kleurcombinaties van de nieuwe Kona ontelbaar zijn, is de keuze uit motoren lekker overzichtelijk. Ik test een 1.0 T-GDI motor (benzine) met 120 pk én een 1.6 T-GDI met 177 pk. Bijna 180 pk? Ja, je leest het goed! Die laatste is meteen ook de meest pittige motor voor mensen die van lekker doorrijden houden. De potige 1.6 motor wordt altijd geleverd met vierwielaandrijving én automaat. De automaat met dubbele koppeling schakelt op vlak ondergrond geruisloos van de ene versnelling naar de andere. In bergachtig gebied heeft hij iets meer tijd nodig om op te schakelen. De demping is formidabel en de geluidsisolatie hartstikke goed. Wil je iets minder diep in de buidel tasten voor een Hyundai Kona, dan is de 1.0 benzineversie voor ons vlakke landje meer dan prima. Met een handbak kun je hierin vlot wegkomen bij verkeerslichten. En ook deze is comfortabel en stil genoeg, als je hem maar niet al te hoog in de toeren gooit. Dan hoor je dat het een wilde driecilinder is. Rustig optrekken, dat rijdt ook wel zo zuinig. Al met al is het prettig vertoeven in de nieuwe Kona!

High heels proof

Hoewel je op Hawaï het liefst op slippers of sandalen aantrekt, kan ik je dat in de Hyundai Kona ten sterkste afraden. De Kona heeft een hangend gaspedaal, prima om in te trappen met sneakers of blokhakken aan. Pumps met naaldhakken zou ik lekker in de ruime kofferbak leggen.

Value for money

De keuze is reuze in mini SUV-land: Renault Captur, Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic… In tegenstelling tot zijn concurrenten krijgt de Kona optioneel vierwielaandrijving voor kleine offroad avontuurtjes.

En zoals je voor een all-inclusive arrangement in een 5 sterrenhotel de hoofdprijs betaalt, doe je dat ook voor een premium versie van de Hyundai Kona met de meest lekkere 1.6 motor, namelijk 38K. Ga je voor basic met een standaard 1.0 motor en standaardopties (niet slecht) dan is een Kona nog best betaalbaar, namelijk bijna 22K. In 2018 biedt Hyundai nog iets meer opties aan als het gaat om motoriseringen, met een optocht aan diesels, en misschien nog een benzineversie tussen de 1.0 en 1.6 motor. Ook aan een volledig elektrische variant, zoals de Hyundai Ionic, wordt gewerkt!

Meer weten over de nieuwe Hyundai Kona?

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Rijtest Mazda MX-5 RF: Come to mama!

Ben jij een extravert type? Dans je vaak op stiletto’s? En houd...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *