Mazda CX-5: de relatietest

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
9 Comfort
8 Drive
8.5 Value for money
8.4

Als je na vier maanden de auto moet uitmesten, dan weet je: it has been a good one! In januari namen we afscheid van onze duurtestauto, onze ‘sloep’, onze vertrouwde Mazda CX-5. Onze ervaringen hebben we voor je opgesomd. Let’s drive you through it!

Waarom een duurtestauto? Eigenlijk is dit de ultieme manier om te kijken of je met een auto ook een langdurige relatie aan kunt gaan. De normale gang van zaken is dat wij minimaal twee dagen – op persreis – rijden met een nieuw model of de auto thuis een weekje meenemen. Speeddates dus. En op basis daarvan schrijven en filmen wij onze rijtesten. Maar hebben we de auto dan ook echt aan de ultieme lifestyle-test onderworpen? En klopt onze eerste indruk van de auto nog als hij vier maanden in ons leven is, ons naar familie en vrienden brengt, volgestouwd wordt met koffers en we hem inzetten als visitekaartje van FemmeFrontaal?

Sjanspartijen

De bijnaam ‘sloep’ kreeg onze Mazda CX-5 naar aanleiding van een opmerking van collega autotester Perry die mij op Facebook trots bij de CX-5 zag poseren: “Wil je op korte termijn zes kinderen?”, vroeg hij verbaasd. Hij vond ’t een ‘schoolpleinsloep’. Alleen op een schoolplein zouden redacteur Rowan en ik de Mazda CX-5 nooit parkeren. Maar hé, in zo’n CX-5 passen ook andere zaken dan kinderen – sterker nog: als je wilt kun je er juist hele andere dingen mee doen, saampjes. Zwaai bijvoorbeeld je benen naar achteren, onder het mom van car-masutra, kan makkelijk!

Het fantastische aan de Mazda CX-5 is dat ‘familie’ niet op het voorhoofd van de SUV staat geschreven. Je komt er zakelijk ook nog eens prima mee voor de dag. Als je goed naar Mazda’s huidige modellen kijkt, zie je dat ze het net even anders aanpakken. Dit heeft onder andere te maken met Mazda’s KODO design – Ziel van Beweging. In het ontwerp van de auto’s gaan ze uit van het traditionele Japanse design, waarbij versiering achterwege wordt gelaten zodat de vormen en lijnen van de auto beter tot hun recht komen. De subtiele, scherpe lijnen van de CX-5 spelen daarom triomfantelijk met het zonlicht. Zeker in combinatie met de kleur Soul Red Crystal. Deze rode kleur is direct een dringend kleuradvies voor de CX-5. We willen alles in deze kleur!

Comfort is all

Ik wisselde voor een paar maanden mijn Mazda MX-5 ND – ook wel Odiel’s trapauto genoemd – in voor de CX-5 en Rowan liet haar Toyota Yaris TS wat vaker staan. En of je nu formaatje mini bent – zoals ik met mijn 1m61 zonder hakken, of formaatje groot – zoals Rowan met haar 1m77: de witte lederen stoelen omhelzen ons beiden als ons favoriete jasje. Die trekken we niet meer uit. De zetels voelen zacht, stevig, ergonomisch en de zitpositie is echt puik. Dat laatste is met name belangrijk bij lange ritten, wil je niet oververmoeid aankomen. 

En met de ‘liever-verwend-dan-verwaarloosd-sloep’ is het ’s ochtends vroeg – in de vrieskou van december en januari – een genot om direct plaats te nemen op de verwarmde zetels en je handen te laten ontdooien aan het stuur, want hij heeft stuurverwarming. Tot deze winter heb ik deze optie zwaar onderschat. Nu terug in mijn MX-5, mis ik het echt.

Een ander genot van luxe in onze CX-5 is het audiosysteem. Een matig geluid is net zo vervelend als kopje Senseo of een glas Lambrusco. Het is dan ook prettig dat de GT-M uitvoering van de CX-5 is uitgerust met een Bose audiosysteem, dus over slechte geluidskwaliteit hoef je je in deze auto geen zorgen te maken. Tien speakers verwenden ons én de straat met het beste van Marvin Gaye en Avicii. Dat Rowan de speakers niet heeft opgeblazen, mag een wonder heten. De fijne DAB+ radio – of je eigen lijst die je makkelijk afspeelt via Bluetooth of USB – vraagt om een feestje in de auto. Elke rit weer.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

En rijden maar

Onder de motorkap van onze duurtester huist een gangbare 2,0-liter SkyActiv-benzinemotor met 165 pk. Een automaatversie die ik zelf nog niet eerder had gereden. In de rijtest reed ik onder meer met een 2,2-liter turbodiesel met 175 pk met vierwielaandrijving en automaatbak. De diesel ervoer ik als een stukje stiller en krachtiger. Met name wanneer je in de bergen rijdt is dat beetje extra power welkom. Nu na vier maanden rijden in de benzine versie, zou ik ook settelen voor onze duurtester in plaats van een dikkere diesel? Ja, ook omdat de dieselmotoren geëlimineerd gaan worden. Toch was een beetje extra power niet gek geweest. Laten we hopen dat de SkyActiv X motor die wens in vervulling laat gaan, gezien deze nieuwe benzinemotor de kracht van een diesel krijgt. Maar met de sportknop op standje ‘aan’ maakt de CX-5 dat beetje extra pit weer goed. Wel hebben we ons verbaasd over het verschil in toeren tussen de ‘normale rijstand’ en de ‘sport rijstand’. Eenmaal in de ‘sport stand’ en de rechtervoet op het gaspedaal loeit hij je als een malle naar de 120 km per uur. Alsof hij de bus moet halen! “Rustig, rustig”, spraken we hem geruststellend toe terwijl we zachtjes op het stuur klopten. Rustig aan dus met het rechtervoetje. Het pedaal is licht, dus voor je het weet jaag je hem hoog in de toeren of jezelf in de kosten.

Sturen in een Mazda is gewoon goed. De besturing van zo’n SUV is altijd wat lichter dan bijvoorbeeld een Mazda 6. Een beetje extra werken (lees: sturen) tijdens het rijden vind ik niet erg. De romig rijdende CX-5 is sowieso een Stille Willy: de Japanners hebben er namelijk alles aan gedaan om het windgeluid te minimaliseren in de cabine van de auto, alsmede het bandengeluid. In de Mazda CX-5 voelt het verder niet alsof je in een grote auto rijdt, op momenten zelfs sportief! Behalve dus als je hem in sportstand zet (knipoog).

Daarbij is het een misverstand dat grote SUV’s onhandig zijn. Rowan en ik hebben deze SUV voor geen moment als onhandig ervaren. En nee, ook niet tijdens het parkeren midden in Amsterdam. Dat komt ook mede door de camera’s rondom de auto die je een 360 helikopterview geven van de ruimte om je heen. Elke stoepje was zichtbaar, dus ook de velgen bleven ongenaakbaar!

Lees ook:  Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer

Hoge hakken aan!

Check: De CX-5 is uitgerust met een staand gaspedaal. Joepie! Dus ook met pumps gas je prima in de Mazda CX-5.

Waar voor je geld?

Ons testexemplaar zat rond de 45k euro, de GT-M versie. En dan krijg je oprecht veel waar voor je geld. Helemaal kaal – zonder al die opties waar wij blij van worden – is hij er al vanaf 35K euro. Maar belangrijker, wist je dat de Mazda CX-5  in de top 3 staat als het gaat om restwaarde van een auto…? Al met al heeft Mazda ons een topper van een auto afgeleverd, een SUV om vrolijk van te worden. Een SUV die we nu al missen. Eentje zum haben!

Fotografie: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Vrouwen en suffe auto’s
Een auto is voor mij als een little black dress. Of een...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *